سوالات متداول درمورد آیلتس (FAQ)

در این قسمت سوالات مربوط به آزمون آیلتس پاسخ داده می شوند. در اینجا شما می توانید راجع به همه ی قسمت های امتحان آیلتس (Listening, Speaking, Reading, Writing) جواب سوالات زیادی را دریافت کنید. کافی است بر روی هر سوال کلیک کنید تا جواب آن را ببینید.

سوالات کلی مربوط به امتحان آیلتس

1. واژه IELTS به چه معناست؟

IELTSمخفف عبارت International English Language Testing System (سیستم بین المللی برگزاری امتحان انگلیسی) می باشد.

2. چه مهارت هایی در امتحان آیلتس سنجیده می شوند؟

4 مهارت: listening , speaking, reading, writing

3. آیا زبان آموزانی که لحجه ی آمریکایی دارند در امتحان آیلتس با مشکل مواجه می شوند؟

خیر. امتحان آیلتس یک امتحان بین المللی است و در آن لحجه ی آمریکایی هم پذیرفته می شود. هرچند که بیشتر ممتحنین با لحجه ی بریتیش یا استرالیایی صحبت می کنند و ممکن است با بسیاری از عبارت های به روز لحجه آمریکایی آشنایی نداشته باشند.

4. چه مهارت هایی را با هم امتحان می دهم؟

مهارت های listening, reading, writing در یک روز و با هم برگزار می شوند؛ در حالی که، امتحان speaking ممکن است یک تا سه روز قبل یا بعد از تست و یا در همان روز تست گرفته شود.

5. آیا در تست آیلتس بین مهارت های reading و writing استراحت وجود دارد؟

خیر، بین قسمت های listening, reading, writing استراحتی وجود ندارد. این قسمت ها با هم امتحان گرفته می شوند و به طور کلی این امتحان به مدت 2 ساعت و 40 دقیقه طول می کشد. بنابراین، با شکم خالی و تشنه سر جلسه امتحان حاضر نشوید

6. آیا می توان در امتحان آیلتس از خودکار استفاده کرد؟

در قسمت writing می توانید از خودکار یا مداد استفاده کنید که استفاده از خودکار توصیه نمی شود چرا که ممکن است نوشته ی شما دچار خط خوردگی شود. ولی در قسمت listening و reading فقط باید از مداد استفاده کنید (پاک کن فراموش نشود).

7. چند بار می توان در آزمون آیلتس شرکت کرد؟

شرکت در آزمون IELTS هیچ محدودیتی نداشته و در صورتی که شرکت کننده موفق به اخذ نمره دلخواه خود نشد می تواند بلافاصله برای آزمون بعدی ثبت نام کند

8. آیا می توان در آزمون آیلتس ساعت مچی همراه داشت؟

خیر. در هیچکدام از قسمت های امتحان نمی توانید ساعت مچی بر دست داشته باشید حتی در قسمت speaking. در جلسه ی امتحان ساعت دیواری موجود می باشد که به منظور چک کردن زمان خود می توانید از آن استفاده کنید

9. اگر من بیماری خاص همچون کوررنگی داشته باشم برای این آزمون باید چه کنم؟

باید قبل از برگزاری آزمون با مرکز مربوطه تماس بگیرید و آن ها را از شرایط خود مطلع سازید. آن ها شرایط لازم و کافی را برای شما فراهم خواهند آورد.

سوالات مربوط به نتیجه آزمون

13 روز پس از آزمون، نتیجه ی آن برای شما ارسال خواهد شد. همچنین دریافت کارنامه به صورت آنلاین از طریق وبسایت نیز امکان پذیر است.

2. نتیجه ی آزمون آیلتس تا چه مدت اعتبار دارد؟

نتیجه ی این آزمون تا 2 سال معتبر است.

3. آیا این امکان وجود دارد که برگه ی من دوباره تصحیح شود؟

بله. ابتدا فرم EOR (enquiry on results) را از مرکزی که در آن آزمون داده اید دریافت می کنید. شما حدود 100 دلار می پردازید و برگه شما مجددا تصحیح می شود. چه شما نسبت به تصحیح مجدد یک مهارت و یا همه ی مهارت ها اقدام کنید این هزینه یکسان است. اگر نتیجه آزمون شما تغییر کرد و نمره شما افزایش پیدا کرد این مبلغ به شما مسترد خواهد شود. شما پس از آزمون به مدت 6 هفته فرصت دارید تا درخواست تصحیح مجدد خود را تکمیل نمایید. تست شما توسط مصحح دیگری تصحیح می شود و نتیجه آن طی 6 تا 8 هفته به دست شما خواهد رسید.

4. بیشتر از 13 روز گذشته و هنوز نتیجه آزمون خود را دریافت نکرده ام. چرا این اتفاق افتاده است؟

برای اطلاع از دلیل نفرستادن یا تاخیر در دریافت نتیجه آزمون اینجا کلیک کنید.

سولات مربوط به بخش listening آزمون آیلتس

1. در بخش listening آزمون آیلتس چند قسمت وجود دارند؟

در این بخش 4 قسمت وجود دارند. قسمت های اول و دوم مربوط به مکالمات اجتماعی و روزمره می شوند و قسمت های سوم و چهارم مربوط به مکالمات آکادمیک و تحصیلی می باشند.

2. آیا همه شرکت کنندگان ؛ چه آکادمیک چه جنرال؛ یک نوع تست دریافت می کنند یا اینکه تست های متفاوتی به افراد داده می شوند؟

همه افراد یک نوع تست دریافت می کنند.

3. چندین سوال در بخش listening دیده می شود؟

در کل 40 سوال در بخش listening وجود دارند. در هر قسمت 10 سوال.

4. بخش listening آزمون آیلتس چقدر طول می کشد؟

این بخش 40 دقیقه طول می کشد. شما به مدت 30 دقیقه به بخش listening گوش می دهید و سوالات را جواب می دهید. پس از آن به شما 10 دقیقه فرصت داده می شود تا جواب های خود را به پاسخنامه منتقل کنید.

5. چند بار می توانم به بخش listening گوش دهم؟

شما تنها یک بار به بخش listening گوش خواهید داد. بنابراین با دقت گوش کنید و سعی کنید تمرکزتان را حفظ کنید.

6. پاسخنامه آیلتس چگونه است؟

زمانی که شما به listening گوش دادید 10 دقیقه فرصت دارید تا جواب های خود را به پاسخنامه انتقال دهید. پس بهتر است قبل از آزمون با پاسخنامه بخش آشنایی کامل داشته باشید.

7. چگونه می توانم نمره خود را در بخش listening محاسبه کنم؟

در اینجا لیستی مربوط به نمرات 6 تا 8 وجود دارد. ( برای اطلاع پیدا کردن از کل نمرات به بخش چگونگی نمره دهی آزمون آیلتس مراجعه کنید)

  • نمره 6= 23 جواب درست از 40 سوال
  • نمره 7= 30 جواب درست از 40 سوال
  • نمره 8= 35 جواب درست از 40 سوال

8. آیا امتحان آیلتس نمره منفی هم دارد؟

خیر. بنابراین هیچ سوالی را بدون جواب نگذارید. همیشه از حس حدس زدن استفاده کنید.

9. آیا جواب ها به ترتیب اطلاعات موجود در بخش listening می آیند؟

بستگی به نوع سوال دارد. برای برخی از سوالات جواب ها به ترتیب اطلاعات موجود در بخش listening می آیند و برای برخی دیگر اینگونه نیست. برای جواب کامل به این سوال بخش listening را مطالعه فرمایید.

10. آیا قبل از پخش listening زمانی به من داده می شود تا سوالات را بخوانم؟

بله. قبل از پخش listening حدودا 30 ثانیه به شما فرصت داده می شود تا سوالات را بخوانید. از این زمان به خوبی استفاده کنید. سوالات را بخوانید، زیر کلمات کلیدی خط بکشید و مراقب عبارت های شبیهی که می شنوید باشید. به شما گفته می شود که چندین سوال را بخوانید “you will now hear questions 4-10…”

11. آیا می توان بر روی برگه پرسشنامه چیزی یادداشت کرد؟

بله. شما می توانید هرجایی از برگه پرسشنامه چیزی بنویسید یا زیر کلمه ای خط بکشید. فقط پاسخنامه شما تصحیح می شود. در حقیقت یادداشت کردن بر روی برگه پرسشنامه بسیار مفید بوده و به شما کمک زیادی خواهد کرد تا جواب را زودتر پیدا کنید.

12. آیا به من برگه دیگری داده می شود تا بر روی آن مطلبی را یادداشت کنم؟

خیر. هنگامی که گوش می دهید، به منظور یادداشت، باید از برگه پرسشنامه خود استفاده کنید.

13. آیا نوشتن با حروف بزرگ (capital letter) اهمیتی دارد؟

بله مهم است. برای اینکه جواب صحیح را بنویسید، اگر جواب اسم شخص، مکان و یا ماه باشد باید کلمه را با حروف بزرگ شروع کنید.

14. آیا می توانم همه جواب های بخش listening را با حروف بزرگ بنویسم؟

بله می توانید. گاهی این ایده ی خوبی است چرا که دست خط شما راحت تر خوانده می شود و همچنین دیگر نیازی نیست که مراقب اسم های خاص و نوشتن حروف بزرگ در ابتدای آن ها باشید.

15. در بخش listening باید از مداد استفاده کنم یا خودکار؟

در بخش listening و reading باید از مداد استفاده کنید و فراموش نکنید که حتما یک مداد پاک کن همراه خود داشته باشید. ولی در بخش writing هم می توانید از خودکار استفاده کنید و هم از مداد.

16. آیا می توانم در سوال های چند گزینه ای جواب را به صورت کلمه بنویسم یا اینکه جواب ها حتما باید حروف باشند؟

حتما دقت کنید که اگر سوال از شما خواست یک حرف را برای جواب خود انتخاب کنید، جواب شما باید به صورت یک حرف باشد (به عنوان مثال a,b,c) نه به صورت کلمه ( به عنوان مثال popular speech). سوال ها را به دقت بخوانید تا نمره ای از دست ندهید.

17. در بخش listening چه لهجه هایی شنیده می شوند؟

آزمون آیلتس یک آزمون بیت المللی است، بنابرایت انواع لهجه ها را در آن ممکن است بشنوید. شما باید قبل از تست با انواع لهجه ها آشنایی لازم را پیدا کنید.

18. آیا spelling کلمات در بخش listening اهمیت دارد؟

بله. اگر spelling کلمه اشتباه باشد به شما نمره ای تعلق نمی گیرد.

19. چگونه می توانم مهارت listening خود را تقویت کنم؟

برای افزایش مهارت listening باید listening های آیلتس (کتاب های کیمبریج) و دیگر listening ها را تمرین کنید. باید به انواع لهجه ها و موضوع های گوناگون گوش دهید. مراقب باشید که انواع موضوع ها را کار کنید و همچنین کلمه زیاد بخوانید. کلمه های جدید را حتما در دیکشنری پیدا کرده و از تلفظ درست آن ها اطمینان حاصل کنید چرا که یادگیری لغات با تلفظ غلط نه تنها کمکی نمی کند بلکه برای مهارت های listening و speaking بسیار مخرب است.

20. چگونه قسمت 4 بخش listening را تقویت کنم؟

قسمت 4 یک سخنرانی است و بنابراین قاعده مند می باشد. اطلاعات الگوی مشخصی دارند که شما باید دنبال کنید. فرد گوینده از نکته ای به نکته دیگر می رود. سوالات خود را دائم چک کنید تا ببینید که گوینده به نکته جدیدی اشاره می کند یا اینکه راجع به همان نکته قبلی توضیح می دهد. ترتیب اطلاعات listening را در سوالات دنبال کنید.

قبل از اینکه قسمت 4 پخش شود باید با سرعت سوالات را بخوانید و آماده گوش دادن شوید. در زمان مشخص باید قادر به کسب آمادگی برای این قسمت باشید که این یک مهارت است و نیاز به تمرین دارد. به سرعت کلمات کلیدی را که به شما در انتخاب جواب درست کمک می کنند پیدا کرده و زیرشان خط بکشید. این مهارت را باید بارها تمرین کنید تا تقویت شود.

همیشه به طور همزمان حواستان به چندین سوال باشد. به عنوان مثال اگر در حال گوش دادن به سوال 34 هستید باید در همین حین به سوال 35 هم حواستان باشد؛ به این معنا که کلمات کلیدی سوال های بعدی را هم در نظر داشته باشید.

برخی از کلمات کلیدی ممکن است به شکل دیگری در بخش listening ظاهر شوند (paraphrasing) بدین معنا که عبارت دیگری را می شنوید ولی از لحاظ معنایی همان عبارتی است که در سوال زیرش خط کشیده اید ولی paraphrasing همیشه امکان پذیر نیست. در پیدا کردن کلمات کلیدی در بخش listening زیرک باشید. برخی از کلمات که امکان تغییرشان وجود ندارد؛ همچون اسم ها، عدد ها، تاریخ ها و غیره بسیار به شما کمک می کنند تا جواب درست را بیابید.

به عبارت های هدایت کننده (signposts) دقت کنید. برخی از کلمات نشانگر آن هستند که گوینده در حال تکرار همان اطلاعات قبلی است یا می خواهد اطلاعات جدیدی را مطرح کند و یا اینکه فقط چندین مثال مطرح می کند؛ به عنوان مثال “the next point is…” و یا “on the other hand you see…”؛ به این عبارات دقت کنید.

21. عبارت “use two words and/or a number” به چه معناست؟

به این معناست که شما می توانید دو کلمه و یک عدد در پاسخنامه بنویسید (به عنوان مثال construction workers 30 ) یا اینکه می توانید فقط یک کلمه بنویسید. همچنین می توانید یک کلمه و یک عدد بنویسید. ولی نمی توانید بیش از دو کلمه و یک عدد بنویسید. به منظور دریافت جواب دقسق تر به بخش چگونگی محاسبه تعداد کلمات مراجعه کنید.

22. آیا باید در جواب خود از a یا the هم استفاده کنم؟

اگر جمله ای می نویسید، باید اطمینان حاصل کنید که جمله شما از لحاظ گرامری درست باشد که یعنی باید از a یا the به صورت درست استفاده کنید. ولی اگر به سوالاتی همچون note, form, table, diagram, flowchart completion پاسخ می دهید، نیازی به نگرانی درمورد گرامر نیست.

23. زمان را باید چگونه بنویسم؟ 6am یا 6.00am؟

آیلتس انواع فرم های زمان را می پذیرد: 9AM, 9am, 9.00AM, 9.00am .

24. اگر به جای Southland بنویسم South Land آیا باز هم جواب من درست است؟

خیر جواب غلط است. اگر جواب شامل دو کلمه جداگانه است پس شما باید دو کلمه را به صورت جدا از هم بنویسید. اینجا توانایی شما در نوشتن کلمات مرکب سنجیده می شود.

سولات مربوط به بخش Reading and Listening آزمون آیلتس

خیر. برای هر بخش شما جداگانه تصمیم می گیرید که با حروف بزرگ بنویسید یا حروف کوچک. بدین معنا که می توانید همه جواب ها را در بخش listening به صورت حروف بزرگ بنویسید ولی در بخش reading از حروف کوچک استفاده کنید.

سوالات مربوط به بخش reading آزمون آیلتس

1. بخش reading آزمون آیلتس چقدر طول می کشد؟

بخش reading آزمون آیلتس یک ساعت طول می کشد و بلافاصله پس از بخش listening قرار دراد. پس از اتمام این بخش فرصتی به شرکت کنندگان در آزمون جهت انتقال جواب به پاسخنامه داده نمی شود.

2. چندین متن در بخش reading دیده می شود؟

هم برای آیلتس آکادمیک و هم جنرال سه متن وجود دارد که برای هر متن افراد 20 دقیقه فرصت دارند.

3. آیا همه شرکت کنندگان؛ چه آکادمیک و چه جنرال، یک نوع تست دریافت می کنند؟

خیر. دو نوع تست برای reading آیلتس وجود دارد. یکی reading آیلتس آکادمیک و دیگری reading آیلتس جنرال. قبل از اینکه در تست شرکت کنید باید تصمیم گرفته باشید که در کدام نوع آزمون، جنرال یا آکادمیک، می خواهید شرکت کنید که این انتخاب بر روی بخش های reading و writing تاثیرگذار خواهد بود.

در آزمون آکادمیک متن ها طولانی می باشند که غالبا از کتاب ها، روزنامه ها و مجله ها اتخاذ شده اند (متن ها واقعی می باشند). اغلب زبان این متن ها دشوار است، و لغاتی که وجود دارند آکادمیک می باشند و در این متن ها گاهی نمودار، نقشه و یا موردی شبیه به چشم می خورد.

5. در آزمون جنرال چه نوع متن هایی به چشم می خورند؟

برگه های آزمون جنرال سه متن دارند که هر متن از متن قبل سخت تر می باشد. متن اول راجع به زندگی روزمره و حقیقت ها می باشد که می تواند درمورد یک ترم مدرسه و یا موارد خدماتی، همچون هتل، باشد. متن دوم بیشتر بر روی شغل تاکید دارد، همچون دوره ای آموزشی برای شغلی خاص، مراحل مربوط به درخواست شغل و یا موارد پرداخت حقوق. متن آخر طولانی ترین متن و سخت ترین متن می باشد که بر مبنای موضوعی عمومی است.

6. در بخش reading چندین سوال وجود دارد؟

کلا در این بخش 40 سوال وجود دارد.

7. در بخش reading نمره من چگونه محاسبه می شود؟

برای هر سوال درست یک نمره داده می شود و نمره منفی وجود تدارد. نمره دهی آیلتس آکادمیک با آیلتس جنرال متفاوت می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر از سیستم نمره دهی اینجا کلیک کنید.

8. آیا بخش reading نمره منفی دارد؟

خیر. بنابر این هیچ سوالی را بدون جواب رها نکنید و جواب سوال هایی را که نمی دانید حدس بزنید.

9. آیا در پایان بخش reading ، جهت انتقال جواب ها به پاسخنامه، به من زمان اضافه داده می شود؟

خیر. زمان اضافه ای جهت انتقال جواب ها به شما داده نمی شود. باید در طی همان یک ساعت جواب های خود را مستقیما وارد پاسخنامه کنید.

10. برای هر متن چقدر وقت صرف کنم؟

توصیه می شود که برای هر متن 20 دقیقه زمان بگذارید. حواستان به ساعت دیواری در سالن امتحان باشد تا زمان خود را به بهترین نحو اداره کنید. برای متن سوم زمان کافی بگذارید.

11. در بخش reading آزمون آیلتس چه نوع سوالی به من داده می شود؟

انواع متفاوتی از سوال ها برای این بخش وجود دارند که شما باید برای همه آن ها آمادگی لازم را داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش Reading این سایت مراجعه فرمایید تا از انواع سوال های موجود در این بخش مطلع شوید.

12. آیا می توانم بر روی برگه بخش reading چیزی یادداشت کنم؟

بله می توانید. شما می توانید هر جایی از برگه سوال که می خواهید یادداشت بردارید و زیر کلمات را خط بکشید. تنها پاسخنامه شما تصحیح می شود. در حقیقت یادداشت نوشتن بر روی برگه سوال بسیار مفید است و در یافتن پاسخ به شما کمک زیادی خواهد کرد.

13. آیا نوشتن حروف بزرگ ( capital ) در این بخش اهمیت دارد؟

بله. اگر نیاز به نوشتن نام فرد یا مکانی و یا ماه های سال دارید، باید کلمه را با حرف بزرگ (capital ) آغاز کنید.

14. آیا می توانم همه جواب های بخش reading را با حروف بزرگ بنویسم؟

بله می توانید. گاهی این ایده ی خوبی است چرا که دست خط شما راحت تر خوانده می شود و همچنین دیگر نیازی نیست که مراقب اسم های خاص و نوشتن حروف بزرگ در ابتدای آن ها باشید.

16. آیا spelling کلمات در بخش reading اهمیت دارد؟

بله. اگر spelling کلمه اشتباه باشد به شما نمره ای تعلق نمی گیرد. بنابراین به spelling لغات آکادمیک طولانی توجه داشته باشید.

17. آیا در سوالات True/False/ Not Given به جای کلمه True می توانم از حرف T استفاده کنم؟

بله می توانید به جای کل کلمه از یک حرف استفاده کنید؛ به عنوان مثال Y برای Yes و NG برای Not Given.

18. آیا در سوالات True/False/Not Given می توانم به جای True بنویسم Y؟

خیر. شما تنها برای کلمه Yes می توانید بنویسید Y و اگر به جای کلمه True بنویسید Y یا بنویسید Yes به شما نمره ای تعلق نمی گیرد.

19. چگونه می توانم مهارت reading خود را تقویت کنم؟

در اینجا راهکارهایی نوشته ام که به کمک آن ها می توانید مهارت reading خود را برای امتحان آیلتس تقویت کنید: 1. تکنیک های مربوط به هر نوع سوال reading را تقویت کنید- هر روز تنها بر تکنیک های مربوط به یک نوع سوال تمرکز کنید تا بر بخش reading به خوبی مسلط شوید. برای مطلع شدن از انواع سوالات در بخش reading اینجا کلیک کنید. 2. مهارت تند خوانی را فرا بگیرید و آن را تقویت کنید. متن ها طولانی هستند و زمان محدود، بنابراین باید بر سرعت خود در خواندن بیافزایید. 3. توانایی اسکن کردن متن بسیار مهم است- reading آزمون آیلتس تاکید بر درک همه نکات موجود در متن ندارد بلکه باید توانایی پیدا کردن جواب را در کوتاهترین زمان ممکن داشته باشید. 4. متن ها ی آکادمیک مربوط به موضوعات مختلف را بخوانید- اخبار بی بی سی، new scientist, economist و غیره. 5. بسیار تمرین کنید و مهارت ها و تکنیک های مربوط به reading را به خوبی یاد بگیرید.6. تست زیاد حل کنید- بسیار تست بزنید تا تمرکز شما تقویت پیدا کند و زمانی که برای انجام هر قسمت نیاز دارید را بسنجید و نمره خود را محاسبه کنید. برای این کار می توانید از کتاب های کیمبریج تست 1-11 استفاده کنید چرا که این تست ها، تست های واقعی و معتبری هستند که قبلا گرفته شده اند.

20. آیا جواب ها به ترتیب اطلاعات موجود در بخش reading می آیند؟

خیر. تنها جواب برخی از سوالات به ترتیب اطلاعات موجود در بخش reading می باشد و این موضوع بستگی به نوع سوال دارد. شما باید بدانید که کدام نوع از سوالات این ویژگی را دارند. جهت کسب اطلاعات راجع به انواع سوالات به بخش reading مراجعه فرمایید.

21. چگونه می توانم نمره خود را در سوالات matching headings افزایش دهم؟

درمورد این نوع سوال چندین نکته وجود دارد. در ابتدا باید ایده اصلی پاراگراف را پیدا کنید.1. ایده اصلی ممکن است در خط اول و یا در وسط پاراگراف و یا در پایان آن باشد. در اینجا توانایی شما جهت تشخیص ایده اصلی و ایده های فرعی، که بر مبنای ایده اصلی هستند و آن را توسعه می دهند، می باشد. 2. سپس زمانی را صرف کنید و عنوان ها (headings ) را به دقت بخوانید. به معنای آن ها فکر کنید، لغاتشان را تجزیه تحلیل کنید و عنوان هایی که از لحاظ معنایی شبیه هستند را پیدا کنید. 3. سوم اینکه نیازی نیست عنوان ها را به ترتیب بررسی کنید و بهتر است از عنوانی شروع کنید که با عناوین دیگر بسیار متفاوت است – جواب عناوین متفاوت را سریع تر می شود پیدا کرد. 4. زمان خود را هدر ندهید. اگر نمی توانید عنوانی را جواب دهید سریع به عنوان بعدی بروید. اغلب تعداد عنوان ها بیشتر از تعداد مورد نیاز است. 5. سعی در مقایسه و تاکید بر کلمه های کلیدی نداشته باشید، بیشتر معنای جملات را با هم مقایسه کنید. به عنوان مثال اگر عنوان می گوید “a description of… ” شما باید به دنبال پاراگرافی بگردید که دارای صفات و قسمت های توصیفی بیشتری است نه اینکه به دنبال کلمه “description” باشید. پس فقط به دنبال پیدا کردن کلمات کلیدی نباشید، به دنبال پاراگرافی باشید که دارای معنا و زبانی باشد که حدس می زنید مربوط به عنوان مورد نظر است.

سوالات مربوط به بخش writing آزمون آیلتس

دو قسمت دارد. writing task 1 که در آن باید یک نامه بنویسید (General IELTS) و یا تصویری را توضیح دهید (Academic IELTS) و Writing task 2 که در آن باید راجع به موضوعی بنویسید (essay).

2. بخش writing آزمون آیلتس چقدر طول می کشد؟

این بخش به طور کل یک ساعت طول می مکشد. task 1 به مدت 20 دقیقه و task 2 به مدت 40 دقیقه طول می کشد.

3. چه فرقی میان آزمون General و Academic وجود دارد؟

آزمون جنرال برای افرادی طراحی شده است که به منظور کار یا زندگی قصد مهاجرت به یک کشور خارجی را دارند. برای این نوع آزمون شما باید برای قسمت اول یک نامه و برای قسمت دوم یک essay بنویسید.

آزمون آکادمیک بیشتر برای افرادی طراحی شده است که به منظور ادامه تحصیل قصد مهاجرت کرده اند. اکثر افراد در این آزمون شرکت می کنند. در این نوع آزمون شما باید برای قسمت اول گزارشی از یک تصویر (چارت، گراف،..) بنویسید و برای قسمت دوم از شما یک essay می خواهند.

4. آیا جهت نوشتن یادداشت می توانم برگه اضافه دریافت کنم؟

شما قبل از شروع به نوشتن باید بر روی برگه سوال یادداشت های خود را بنویسید. اغلب برگه اضافی جهت یادداشت به شما داده نمی شود.

5. کدام قسمت را باید اول بنویسم؟ writing task 1 یا writing task 2؟

بهتر است که ابتدا 20 دقیقه صرف قسمت اول کنید و task 1 را شروع کنید. هرچند اگر احساس می کنید که برای شما بهتر است از task 2 شروع کنید و سپس قسمت اول را بنویسید، این انتخاب برای شما مشکلی به وجود نخواهد آورد و از قسمتی شروع کنبد که فکر می کنید راحت تر هستید.

6. آیا نیاز است که در ابتدای هر پاراگراف یک فضای خالی بگذارم؟

خیر نیازی به انجام این کار نیست. بهتر است بین یک پاراگراف و پاراگراف بعدی یک خط رها کنید تا مصحح راحت تر پاراگراف ها را تشخیص دهد.

سوالات مربوط به writing task 1

در آیلتس آکادمیک انواع زیادی وجود دارند که اینجا موارد اصلی را ذکر می کنم: table, diagram, map, graph, pie chart, bar chart. جهت مشاهده نمونه سوال به قسمت writing task 1 این سایت مراجعه فرمایید. در task 1 این امکان وجود دراد که بیش از یک نوع تصویر به شما بدهند. ولی در آزمون جنرال شما باید فقط یک نامه بنویسید.

2. چند نمره به writing task 1 اختصاص دارد؟

writing task 1 یک سوم نمره writing شما را به خود اختصاص می دهد. writing task 2 دو برابر task 1 نمره دارد. برای مشاهده چگونگی نمره دهی بخش writing به قسمت چگونگی نمره دهی امتحان آزمون آیلتس مراجه کنید.

3. از لحاظ writing task 1، چه تفاوتی میان آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس وجود دارد؟

در آیلتس جنرال شما باید برای task 1 یک نامه بنویسید ولی در آیلتس آکادمیم باید یک تصویر را توضیح دهید.

4. آیا روش تصحیح task 1 در آزمون جنرال و آزمون آکادمیک شبیه است؟

خیر. نمره دهی یکی از معیارها در تصحیح task 1 آزمون آکادمیک و جنرال متفاوت است. task achievement، که 25% نمره شما را تشکیل می دهد، در آزمون آکادمیک و جنرال به طور متفاوتی ارزیابی می شود. رای مشاهده چگونگی نمره دهی بخش writing به قسمت چگونگی نمره دهی امتحان آیلتس مراجه کنید.

5. آیا می توانم برای task 1 بیشتر از 20 دقیقه وقت بگذارم؟

شما باید زمان خود را در بخش writing مدیریت کنید. ولی شدیدا توصیه می شود که برای task 1 بیش از 20 دقیقه زمان مگذارید.

6. در writing task 1 اطلاعات را چگونه سازمان دهی کنم؟

در writing task 1 همیشه اطلاعات خود را بدین گونه سازمان دهی منید:

  1. مقدمه (introduction)
  2. تفسیر کلی (Overview)
  3. پاراگراف اول بدنه (Body Paragraph 1)
  4. پاراگراف دوم بدنه (Body Paragraph 2)

این سازمان دهی برای انواع writing task 1 قابل اجرا می باشد و باید دنبال گردد. برای هر کدام از تصاویر موجود در task 1 ؛ همچون graph, chart,..؛ این فرمول باید پیاده گردد و تمرین زیادی لازم است.

7. در هر پاراگراف بدنه، آیا نیازی به مقایسه شباهت ها و تفاوت های موجود در اطلاعات تصویر می باشد؟

خیر. هرجا نیاز به مقایسه باشد صورت سوال به شما خواهد گفت. همیشه نیاز به مقایسه اطلاعات نیست. در ابتدا باید ببینید که اطلاعات تصویر را باید با هم مقایسه کنید یا اینکه نوشتن گزارشی از آن ها کافی است و سپس برای writing خود برنامه ریزی کنید.

8. چگونه باید مقدمه بنویسم؟

مقدمه writing task 1 ، بر طبق فرمولی خاص و قابل یادگیری است. ابتدا نگاهی به توضیحاتی که در بالای تصویر وجود دارد می اندازید و همان توضیحات را به زبان دیگر و با استفاده از کلنات دیگر می نویسید. سپس اگر اطلاعات دیگری همچون اسم کشور و یا عددی نیاز به مطرح کردن در بخش مقدمه دارند، آن ها را نیز می نویسید. به عنوان مثال:” The line graph compares the fast food consumption of teenagers in Australia between 1975 and 2000, a period of 25 years”.

9. آیا نیازی به نوشتن نتیجه (conclusion) هست؟

خیر. در writing task 1 شما نیازی به نوشتن نتیجه ندارید.

10. چگونه می توانم writing task 1 خود را نمره دهم؟

نمره دادن به writing خود کار آسانی نیست. ولی نگاهی به معیارهای نمره دهی موجود در قسمت چگونگی نمره دهی امتحان آیلتس به شما کمک خواهد کرد. همچنین در اینجا توضیحاتی وجود دارند که به شما کمک خواهند مرد:

  1. از یک استاد آیلتس کمک بگیرید تا اشکالات لغت و گرامری شما را بگوید. اگر اشکالات شما در زمینه لغت و گرامر زیاد باشد شما در زمینه این دو معیار حدودا 5 می گیرید و اگر اشکالات اندکی در این دو زمینه داشته باشید نمره شما در این دو معیار تا 7 ارتقا می یابد. هرچند که معیارهای دیگری هم برای نمره کلی شما وجود دارند، ولی حداقل نمره خود را در زمینه دو معیار خواهید فهمید.
  2. بسیار تمرین کنید و نوشته های خود را با مدل درست مقایسه کنید.
  3. همه معیارهای مورد نیاز برای تصحیح writing را در لینک بالا مشاهده کنید و یاد بگیرید.

11. آیا spelling در writing task 1 مهم است؟

بله. spelling مربوط به معیار لغت است. اگر مشکلات spelling زیادی داشته باشید نمره کمی به معیار لغت شما داده می شود.

12. در قسمت تفسیر کلی (Overview) ، آیا تنها نیاز به نوشتن دو مطلب کلیدی است؟

این امر بستگی به تصویر دارد. برخی از تصاویر بیش از دو نکته کلیدی دارند و شما باید همه آن ها را در قسمت تفسیر کلی ذکر کنید. قائده مشخصی درمورد اینکه شما چند نکته کلیدی را باید در قسمت تفسیر کلی ذکر کنید وجود ندارد.

13. برای تمرین کردن، آیا می توانم یک برگه جواب شبیه برگه جواب واقعی آیلتس دریافت کنم؟

بله. در اینجا لینکی می گذارم که از طریق آن می توانید برگه جواب واقعی امتحان آیلتس را دریافت کنید. برای اطمینان از اینکه چند خط لازم است تا به تعداد 150 کلمه برسید و کسب آمادگی لازم جهت شرکت در امتحان ایلتس بهتر است بر روی برگه جواب واقعی تمرین کنید.

 

سوالات مربوط به Writing task 2

1. writing task 2 در آزمون آیلتس چگونه است؟

برای اسن قسمت شما باید یک essay که شامل 250 کلمه است را در مدت 40 دقیقه بنویسید.

2. writing task 2 چقدر طول می کشد؟

بهتر است که essay خود را در مدت 40 دقیقه برنامه ریزی کنید و بنویسید.

3. آیا می توانم بیشتر از 40 دقیقه صرف writing task 2 کنم؟

شما می توانید تصمیم بگیرید که چقدر زمان صرف این قسمت کنید، ولی من توصیه نمی کنم که بیشتر از 40 دقیقه وقت خود را صرف این قسمت کنید.

4. آیا باید اول task 1 را بنویسم یا task 2؟

انتخاب با شماست. شما می توانید هرکدام را که می خواهید اول بنویسید. بیشتر فراگیران اول task 1 را می نویسند و توصیه من نیز همین است.

5. چه تفاوتی میان writing task 2 آزمون جنرال و آکادمیک وجود دارد؟

تفاوت زیادی در writing task 2 آزمون جنرال و آکادمیک وجود ندارد. در هر دو آزمون شما باید مقاله ای (essay) بنویسید که موضوعات، فرمت و تکنیک های writing task 2 این دو آزمون شبیه هستند. تنها تفاوت این است که در آزمون جنرال موضوعات کمی آسان تر از آزمون آکادمیک هستند.

writing task 2 .6 چند نمره دارد؟

نمره آن دو برابر writing task 1 است. بنابراین با دقت زمان 40 دقیقه ای خود را صرف این قسمت کنید.

7. چه نوع مقاله هایی در writing task 2 دیده می شوند؟

انواع مختلفی از مقاله ها در این قسمت به چشم می خورند.

  1. discussion essays
  2. opinion essays
  3. problem and solution essays
  4. two-part question essays

اساتید مختلف اسم های مختلفی روی این مقاله ها می گذارند.

8. writing task 2 چگونه نمره داده می شود؟

در این قسمت ممتحن به 4 معیار نمره می دهد:

  1. task response (میزان جوابدهی به سوال)
  2. cohesion and coherence (همبستگی موجود در میان جملات و پاراگراف ها)
  3. vocabulary
  4. grammar

9. آیا می توانم در essay نظر خود را بیان کنم؟

تنها زمانی نظر خود را بیان کنید که سوال از شما بخواهد. به عنوان مثال: آیا موافقید یا مخالف؟ این سوال کاملا در مورد نظر شماست. اگر در سوال از شما نظری خواسته نشده، نظر شخصی خود را بیان نکنید. با دقت صورت سوال را بخوانید.

10. طول مقاله باید چقدر باشد؟

شما باید بیش از 250 کلمه بنویسید و برای نوشتن بیش از این مقدار محدودیتی وجود ندارد.

11. اگر کمتر از 250 کلمه بنویسم چه می شود؟

اگر تعداد کلمات شما کمتر از تعداد خواسته شده باشد، از نمره writing شما کاسته می شود چرا که تعداد کلمات بر معیار task response تاثیر گذار است.

12. چه تعداد پاراگراف باید بنویسم؟

می توانید 4 یا 5 پاراگراف بنویسید. حتما باید مقدمه و نتیجه گیری داشته باشید. می توانید 2 یا 3 پاراگراف بدنه داشته باشید.

13. آیا قسمت نتیجه گیری حتما باید باشد؟

بله. بسیار ضروری است که مقاله خود را به نتیجه ای برسانید. اگر حس کردید که زمان شما رو به اتمام است، به سرعت قسمت نتیجه گیری را شروع کنید.

14. در writing task 2 بیشتر چه موضوعاتی به چشم می خورند؟

موضوعات مشترکی وجود دارند که بیشتر مقاله ها راجع به آن ها می باشند. به منظور مطلع شدن از این موضوعات به لینک موضوعات مشترک writing task 2 مراجعه فرمایید.

15. آیا باید موضوع مقاله را در جواب خود بنویسم؟

خیر. فرد مصحح موضوع مقاله را دارد، پس دیگر نیازی به تکرار آن در مقاله خود ندارید. اولین جمله شما باید آغاز مقاله باشد.

بله. فرد مصحح spelling شما را چک می کند و این بخشی از معیار لغت به حساب می آید.

17. آیا علامت گذاری مهم است؟

بله. این بخشی از معیار گرامر می باشد. سعی کنید از علائم: یا ; خودداری کنید. فقط از کاما و نقطه استفاده کنید.

18. چه تفاوتی میان مقاله آیلتس و یک مقاله معمولی وجود دارد؟

تفاوت های بسیاری میان این دو وجود دارند. اولاً، شما در آیلتس محدودیت زمانی 40 دقیقه ای دارید. دوماً، شما باید 250 کلمه بنویسید. سوماً، آیلتس لغت و گرامر انگلیسی شما را چک می کند- برای گرفتن نمره مطلوب باید مهارت و توانایی خود را ثابت کنید. چهارمین تفاوت این است که در آیلتس باید ساختار خاصی را دنبال کنید و از کلمات ربط استفاده کنید. در نهایت، شما باید با موضوعات رایجی که در آیلتس به چشم می خورند آشنا باشید تا نمره بیشتری دریافت کنید. بنابراین تفاوت ها زیاد می باشند.

19. چه تفاوتی میان opinion essay و argumentative essay وجود دارد؟

تفاوتی وجود ندارد. اساتید مختلف اسامی مختلفی به این دو نوع مقاله می دهند. برخی از اساتید آن ها را opinion essay می نامند و برخی دیگر argumentative essay. این ها هر دو مقاله هایی هستند که در آن ها باید نظر خود را بیان کنید چرا که در سوال می بینید : “to what extent do you agree”، یا چیزی شبیه به این عبارت که ممکن است به طور مستقیم نظر شما را بخواهد.

20. آیا می توان از مداد یا خودکار در writing استفاده کرد؟

بستگی به انتخاب شما دارد. هم می توانید از مداد استفاده کنید و هم از خودکار. پیشنهاد من این است که از مداد استفاده کنید و حتما پاک کن همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل آن را به راحتی و بدون خط خوردگی پاک کنید.

21. اگر برگه جواب من پر شد آیا می توانم برگه اضافی دریافت کنم؟

بله. دست بگیرید و این موضوع را به ناظر امتحان بگویید و او به شما یک برگه اضافه خواهد داد.

22. برای تمرین کردن، آیا می توانم یک برگه جواب شبیه برگه جواب واقعی آیلتس دریافت کنم؟

بله. در اینجا لینکی می گذارم که از طریق آن می توانید برگه جواب واقعی امتحان آیلتس را دریافت کنید. برای اطمینان از اینکه چند خط لازم است تا به تعداد 250 کلمه برسید و کسب آمادگی لازم جهت شرکت در امتحان ایلتس بهتر است بر روی برگه جواب واقعی تمرین کنید.

سوالات مربوط به بخش speaking آزمون آیلتس

1. بخش speaking آزمون آیلتس چند قسمت دارد؟

سه قسمت. قسمت اول یک مصاحبه درمورد شماست. قسمت دوم شما باید به مدت 2 دقیقه راجع به موضوعی صحبت کنید و قسمت سوم با فرد ممتحن راجع به موضوعی بحث می کنید.

2. بخش speaking آزمون آیلتس چقدر طول می کشد؟

این بخش از آزمون در کل حدودا 11 تا 14 دقیقه طول می کشد. قسمت اول آزمون 4-5 دقیقه، قسمت دوم 3-4 دقیقه و قسمت سوم 4-5 دقیقه زمان نیاز دارد.

3. بخش speaking به صورت مصاحبه رو در رو با فرد واقعی است یا کامپیوتری؟

بخش speaking به صورت مصاحبه رو در رو با فرد واقعی انجام می شود و انتخاب دیگری وجود ندارد.

4. بخش speaking چگونه نمره داده می شود؟

این بخش طبق 4 معیار سنجیده می شود:

  1. fluency (روان صحبت کردن)
  2. pronunciation (لهجه)
  3. lexical resource (لغت)
  4. grammar (گرامر)

هر کدام از این معیارها 25% نمره شما را تشکیل می دهد.

5. در بخش speaking بیشتر چه موضوعاتی به چشم می خورند؟

برای هر قسمت این آزمون speaking موضوعات مختلفی به چشم می خورند. به منظور مطالعه موضوعات رایج در بخش speaking به لینک موجود مراجعه فرمایید.

6. در بخش speaking چند سوال از من پرسیده می شود؟

در قسمت اول آزمون speaking حدودا 11 سوال (درمورد سه موضوع مختلف) و در قسمت سوم 3 تا 6 سوال از شما پرسیده می شود که به طول جواب شما بستگی دارد. سعی کنید در قسمت سوم جواب های طولانی و با جزئیات بدهید.

7. در بخش speaking چه نیازی به جواب طولانی است؟

در خصوص معیار روان صحبت کردن و گرفتن نمره بالاتر از 6 باید به فرد ممتحن نشان دهید که تمایل دارید جواب طولانی بدهید ( مخصوصا در بخش سوم).

8. آیا باید در قسمت دوم به مدت 2 دقیقه صحبت کنم؟

در قسمت دوم باید بین 1 تا 2 دقیقه صحبت کنید. من توصیه می کنم بین 45 تا 60 ثانیه صحبت کنید تا روان بودن شما و تمایل به ارائه جواب طولانی به فرد ممتحن ثابت شود. ولی اگر خیلی از توانایی خود در این قسمت اطمینان ندارید، همین که بیش از 1 دقیقه صحبت کنید کافی است و سعی در طولانی کردن بحث نکنید.

9. اگر بیش از 2 دقیقه در قسمت دوم صحبت کنم چه اتفاقی می افتد؟

در آزمون فرد ممتحن بسیار نسبت به زمان بندی شما سخت گیر است و اگر شما بیش از 2 دقیقه صحبت کنید او شما را متوقف کرده و به قسمت سوم خواهد رفت.

10. آیا می توانم موضوع قسمت دوم را خودم انتخاب کنم؟

خیر. فرد ممتحن به شما کارتی را ارائه می دهد که موضوع و سوالات مربوطه بر روی آن می باشند.

11. اگر نتوانستم راجع به موضوع قسمت دوم صحبت کنم، آیا می توانم از ممتحن درخواست کنم که موضوع را عوض کند؟

خیر. باید سعی کنید راجع به موضوعی که به شما داده شده است صحبت کنید.

12. آیا جوابی که به سوال می دهم باید طبق ترتیبی باشد که در کارت وجود دارد؟

خیر این کار ضرورتی ندارد. ولی من پیشنهاد می کنم که ترتیب سوالات موجود در کارت را دنبال کنید چرا که به پاسخ شما نظم خوبی می دهد. این کار به معیار روان بودن مربوط می شود.

13. در بخش speaking ، چه تفاوتی میان قسمت اول و سوم وجود دارد؟

قسمت اول بیشتر شبیه یک مصاحبه است. فرد ممتحن از شما سوالاتی می پرسد که نیاز به جواب کوتاه دارند و مربوط به زندگی یا کشور شما می شوند. در حالی که قسمت سوم بیشتر شبیه یک بحث دو نفره می باشد.فرد ممتحن از شما سوالات پیچیده تری درمورد جهان و یا حتی درمورد موضوعاتی کلی تر می پرسد و جواب شما باید طولانی و با جزئیات باشد.

14. آیا باید در جواب هایم مثال بیاورم؟

بله، مخصوصا در قسمت سوم، که باید جواب طولانی و با جزئیات بدهید، این کار به شما کمک زیادی می کند.

15. اگر سوال را متوجه نشدم چیکار کنم؟

در قسمت اول، می توانید از ممتحن خواهش کنید سوال را دوباره تکرار کند ولی انتظار کمک زیاد و توضیحات از ممتحن نداشته باشید. در قسمت دوم، ممتحن به شما موضوعی می دهد که نمی توانید آن را تغییر دهید. در قسمت سوم می توانید از ممتحن خواهش کنید تا سوال را توضیح دهد فقط کافی است بگویید “Im sorry could you explain that, please”.

16. اگر از فرد ممتحن خواهش کنم که سوال را تکرار کند، آیا از نمره ام کم می شود؟

خیر، این درخواست تاثیری بر نمره شما ندارد ولی بهتر است بیشتر از 2 یا 3 بار این درخواست را تکرار نکنید.

17. اگر در قسمت سوم راجع به سوال هیچ ایده ای نداشتم باید چیکار کنم؟

گاهی سوالی از شما پرسیده می شود که راجع به آن هیچ ایده ای ندارید. به عنوان مثال: how do you think space exploration affects mankind. اگر به شما سوالی دادند که نسبت به آن هیچ ایده ای نداشتید، می توانید بگویید: ” to be honest, i have never thought about it before. i suppose there are benefits to “space exploration but i don’t know what they are. این جواب، جواب بدی نیست و چه ایده داشته باشید و چه نداشته باشید باید از کلمات به خوبی بهره ببرید و دانش زبانی خود را نشان دهید. هرچند که بهتر است ایده پردازی کنید و توانایی آن را داشته باشید که به هر سوالی جوابی منطقی ارائه دهید.

18. آیا اگر با لهجه خاصی صحبت کنم ایرادی دارد؟

اگر زیاد نباشد و ممتحن متوجه بشود که شما چه می گویید اشکالی ندارد. اگر لهجه شما به حدی باشد که ممتحن متوجه صحبت شما نشود، نمره شما به شدت کاهش می یابد.

19. چرا ممتحن صحبت من را قطع کرد؟

ممکن است ممتحن صحبت شما را قطع کند و اجازه اتمام بحث را به شما ندهد. برای این اتفاق سه دلیل عمده وجود دارد. محدودیت زمانی وجود دارد و ممتحن باید به سوال بعدی برود. دوم اینکه ممتحن از زبان شما راضی است و می خواهد به سرعت به سوال بعدی برود تا جنبه دیگری از زبان شما را بسنجد. جواب شما از موضوع دور شده است و او می خواهد سوال جدیدی بپرسد. بنابراین اگر ممتحن جواب شما را قطع کرد نگران نباشید و با اطمینان به سوال بعدی جواب دهید.

20. آیا می توانم از ممتحن نظرش را بپرسم؟

خیر. این یک امتحان انگلیسی است و ممتحن می خواهد نظر شما را بشنود و زبانتان را بسنجد.

شما می توانید تمرین های speaking موجود در کتاب های کمبریج 1-11 را انجام دهید. همچنین از طریق این لینک می توانید تمرین های speaking را دریافت کنید.

در صورتی که تصحیح اشتباه شما تاثیری بر روان بودنتان نمی گذارد، اشکالی ندارد که آن را تصحیح کنید. هربار شما صحبت کردن را متوقف کنید تا اشتباهی را تصحیح کنید، از نمره مربوط به fluency کاهش می یابد.

شما می توانید هر لباسی را که در آن احساس راحتی می کنید بپوشید. این یک جلسه خیلی رسمی نیست و تنها یک مصاحبه آیلتس است. لباسی را بپوشید که در آن راحت هستید.

24. اگر در جواب سوالی، به سوال بعدی هم جواب دهم چه اتفاقی نی افتد؟

فرد ممتحن لیستی از سوالات را در اختیار دارد و از روی آن سوال مورد نظر را انتخاب می کند. بنابراین اگر جواب شما دربردارنده جواب سوال بعدی بر روی لیست نیز باشد، او از آن پرسیدن آن سوال خودداری کرده و به سوال بعدی می رود. پس هرگز نگران اضافه نمودن جواب به سوالتان نباشید چراکه این کار تاثیری بر جواب سوال بعدی نمی گذارد.

25. آیا می توانم در آزمون speaking از body language استفاده کنم؟

فرد ممتحن تنها بر صحبت انگلیسی شما متمرکز است. فرقی نمی کند که شما body language دارید یا نه. بسیاری از افراد در صحبتشان از body language استفاده می کنند و این پدیده کاملا طبیعی است بنابراین در صحبت کردن راحت باشید و طبیعی برخورد کنید.