سوالات متداول درمورد بخش Speaking آزمون آیلتس

1. بخش speaking آزمون آیلتس چند قسمت دارد؟ سه قسمت. قسمت اول یک مصاحبه درمورد شماست. قسمت دوم شما باید به مدت 2 دقیقه راجع به موضوعی صحبت کنید و قسمت سوم با فرد ممتحن راجع به موضوعی بحث می کنید.

این بخش از آزمون در کل حدودا 11 تا 14 دقیقه طول می کشد. قسمت اول آزمون 4-5 دقیقه، قسمت دوم 3-4 دقیقه و قسمت سوم 4-5 دقیقه زمان نیاز دارد.

3. بخش speaking به صورت مصاحبه رو در رو با فرد واقعی است یا کامپیوتری؟

بخش speaking به صورت مصاحبه رو در رو با فرد واقعی انجام می شود و انتخاب دیگری وجود ندارد.

4. بخش speaking چگونه نمره داده می شود؟

این بخش طبق 4 معیار سنجیده می شود:

  1. fluency (روان صحبت کردن)
  2. pronunciation (لهجه)
  3. lexical resource (لغت)
  4. grammar (گرامر)

هر کدام از این معیارها 25% نمره شما را تشکیل می دهد.

5. در بخش speaking بیشتر چه موضوعاتی به چشم می خورند؟

برای هر قسمت این آزمون speaking موضوعات مختلفی به چشم می خورند. به منظور مطالعهstyle="color: موضوعات رایج در بخش speaking به لینک موجود مراجعه فرمایید.

6. در بخش speaking چند سوال از من پرسیده می شود؟

در قسمت اول آزمون speaking حدودا 11 سوال (درمورد سه موضوع مختلف) و در قسمت سوم 3 تا 6 سوال از شما پرسیده می شود که به طول جواب شما بستگی دارد. سعی کنید در قسمت سوم جواب های طولانی و با جزئیات بدهید.

7. در بخش speaking چه نیازی به جواب طولانی است؟

در خصوص معیار روان صحبت کردن و گرفتن نمره بالاتر از 6 باید به فرد ممتحن نشان دهید که تمایل دارید جواب طولانی بدهید ( مخصوصا در بخش سوم).

8. آیا باید در قسمت دوم به مدت 2 دقیقه صحبت کنم؟

در قسمت دوم باید بین 1 تا 2 دقیقه صحبت کنید. من توصیه می کنم بین 45 تا 60 ثانیه صحبت کنید تا روان بودن شما و تمایل به ارائه جواب طولانی به فرد ممتحن ثابت شود. ولی اگر خیلی از توانایی خود در این قسمت اطمینان ندارید، همین که بیش از 1 دقیقه صحبت کنید کافی است و سعی در طولانی کردن بحث نکنید.

 

 

9. اگر بیش از 2 دقیقه در قسمت دوم صحبت کنم چه اتفاقی می افتد؟

در آزمون فرد ممتحن بسیار نسبت به زمان بندی شما سخت گیر است و اگر شما بیش از 2 دقیقه صحبت کنید او شما را متوقف کرده و به قسمت سوم خواهد رفت.

10. آیا می توانم موضوع قسمت دوم را خودم انتخاب کنم؟

خیر. فرد ممتحن به شما کارتی را ارائه می دهد که موضوع و سوالات مربوطه بر روی آن می باشند.

11. اگر نتوانستم راجع به موضوع قسمت دوم صحبت کنم، آیا می توانم از ممتحن درخواست کنم که موضوع را عوض کند

خیر. باید سعی کنید راجع به موضوعی که به شما داده شده است صحبت کنید.

12. آیا جوابی که به سوال می دهم باید طبق ترتیبی باشد که در کارت وجود دارد؟

خیر این کار ضرورتی ندارد. ولی من پیشنهاد می کنم که ترتیب سوالات موجود در کارت را دنبال کنید چرا که به پاسخ شما نظم خوبی می دهد. این کار به معیار روان بودن مربوط می شود.

13. در بخش speaking ، چه تفاوتی میان قسمت اول و سوم وجود دارد؟

قسمت اول بیشتر شبیه یک مصاحبه است. فرد ممتحن از شما سوالاتی می پرسد که نیاز به جواب کوتاه دارند و مربوط به زندگی یا کشور شما می شوند. در حالی که قسمت سوم بیشتر شبیه یک بحث دو نفره می باشد.فرد ممتحن از شما سوالات پیچیده تری درمورد جهان و یا حتی درمورد موضوعاتی کلی تر می پرسد و جواب شما باید طولانی و با جزئیات باشد.

14. آیا باید در جواب هایم مثال بیاورم؟

بله، مخصوصا در قسمت سوم، که باید جواب طولانی و با جزئیات بدهید، این کار به شما کمک زیادی می کند.

15. اگر سوال را متوجه نشدم چیکار کنم؟

در قسمت اول، می توانید از ممتحن خواهش کنید سوال را دوباره تکرار کند ولی انتظار کمک زیاد و توضیحات از ممتحن نداشته باشید. در قسمت دوم، ممتحن به شما موضوعی می دهد که نمی توانید آن را تغییر دهید. در قسمت سوم می توانید از ممتحن خواهش کنید تا سوال را توضیح دهد فقط کافی است بگویید “Im sorry could you explain that, please”.

16. اگر از فرد ممتحن خواهش کنم که سوال را تکرار کند، آیا از نمره ام کم می شود؟

خیر، این درخواست تاثیری بر نمره شما ندارد ولی بهتر است بیشتر از 2 یا 3 بار این درخواست را تکرار نکنید.

17. اگر در قسمت سوم راجع به سوال هیچ ایده ای نداشتم باید چیکار کنم؟

گاهی سوالی از شما پرسیده می شود که راجع به آن هیچ ایده ای ندارید. به عنوان مثال: how do you think space exploration affects mankind. اگر به شما سوالی دادند که نسبت به آن هیچ ایده ای نداشتید، می توانید بگویید: ” to be honest, i have never thought about it before. i suppose there are benefits to “space exploration but i don’t know what they are. این جواب، جواب بدی نیست و چه ایده داشته باشید و چه نداشته باشید باید از کلمات به خوبی بهره ببرید و دانش زبانی خود را نشان دهید. هرچند که بهتر است ایده پردازی کنید و توانایی آن را داشته باشید که به هر سوالی جوابی منطقی ارائه دهید.

18. آیا اگر با لهجه خاصی صحبت کنم ایرادی دارد؟

اگر زیاد نباشد و ممتحن متوجه بشود که شما چه می گویید اشکالی ندارد. اگر لهجه شما به حدی باشد که ممتحن متوجه صحبت شما نشود، نمره شما به شدت کاهش می یابد.

19. چرا ممتحن صحبت من را قطع کرد؟

ممکن است ممتحن صحبت شما را قطع کند و اجازه اتمام بحث را به شما ندهد. برای این اتفاق سه دلیل عمده وجود دارد. محدودیت زمانی وجود دارد و ممتحن باید به سوال بعدی برود. دوم اینکه ممتحن از زبان شما راضی است و می خواهد به سرعت به سوال بعدی برود تا جنبه دیگری از زبان شما را بسنجد. جواب شما از موضوع دور شده است و او می خواهد سوال جدیدی بپرسد. بنابراین اگر ممتحن جواب شما را قطع کرد نگران نباشید و با اطمینان به سوال بعدی جواب دهید.

20. آیا می توانم از ممتحن نظرش را بپرسم؟

خیر. این یک امتحان انگلیسی است و ممتحن می خواهد نظر شما را بشنود و زبانتان را بسنجد.

21. از کجا می توانم تمرین speaking تهیه کنم؟

شما می توانید تمرین های speaking موجود در کتاب های کمبریج 1-11 را انجام دهید. همچنین از طریق این لینک می توانید تمرین های speaking را دریافت کنید.

22. اگر موقع آزمون اشتباهی در صحبت کردنم مرتکب شوم آیا نیازی به تصحیح آن هست؟

در صورتی که تصحیح اشتباه شما تاثیری بر روان بودنتان نمی گذارد، اشکالی ندارد که آن را تصحیح کنید. هربار شما صحبت کردن را متوقف کنید تا اشتباهی را تصحیح کنید، از نمره مربوط به fluency کاهش می یابد.

23. برای روز مصاحبه بهتر است چه لباسی بپوشم؟

شما می توانید هر لباسی را که در آن احساس راحتی می کنید بپوشید. این یک جلسه خیلی رسمی نیست و تنها یک مصاحبه آیلتس است. لباسی را بپوشید که در آن راحت هستید.

24. اگر در جواب سوالی، به سوال بعدی هم جواب دهم چه اتفاقی نی افتد؟

فرد ممتحن لیستی از سوالات را در اختیار دارد و از روی آن سوال مورد نظر را انتخاب می کند. بنابراین اگر جواب شما دربردارنده جواب سوال بعدی بر روی لیست نیز باشد، او از آن پرسیدن آن سوال خودداری کرده و به سوال بعدی می رود. پس هرگز نگران اضافه نمودن جواب به سوالتان نباشید چراکه این کار تاثیری بر جواب سوال بعدی نمی گذارد.

25. آیا می توانم در آزمون speaking از body language استفاده کنم؟

فرد ممتحن تنها بر صحبت انگلیسی شما متمرکز است. فرقی نمی کند که شما body language دارید یا نه. بسیاری از افراد در صحبتشان از body language استفاده می کنند و این پدیده کاملا طبیعی است بنابراین در صحبت کردن راحت باشید و طبیعی برخورد کنید.