لغت

در آزمون آیلتس دانستن تعداد زیاد لغت خود یک برگ برنده است چرا که در همه قسمت ها دانش لغتی شما نقش مهمی در گرفتن نمره بالا ایفا می کند. توصیه می کنم لغات مربوط به موضوعات پر بسامد آزمون آیلتس را خوب یاد بگیرید.

هرچند خواندن لغت زیاد خود به تنهایی کافی نیست و فرد باید اطلاعات جامعی همچون تلفظ و معنای دقیق کلمه را با استفاده از دیکشنری معتبر، ترجیحا Longman Dictionary of Contemporary English ، بداند و یادگیری لغات باید با کیفیت انجام شود. اگر فرد کلمه ای را با تلفظ غلط یاد بگیرد این کلمه نه تنها به نمره فرد در آزمون آیلتس کمکی نخواهد کرد بلکه ممکن است باعث کاهش نمره واقعی او شود چرا که در قسمت Speaking یکی از معیارها تلفظ است و اگر کلمات را با تلفظ غلط به کار بریم در واقع از این معیار نمره خوبی نخواهیم گرفت. برای آشنایی از معیارهای مدنظر در بخش Speaking به لینک داده شده مراجعه فرمایی.

قبل از اینکه درمورد منابع ضروری جهت یادگیری لغات آزمون آیلتس چیزی بگویم، ابتدا روش درست خواندن لغات را مطرح می کنم.

در صورتی که محدودیت زمانی ندارید:

اگر شما محدودیت زمانی ندارید و می خواهید آهسته و پیوسته لغات را یاد بگیرید به شما توصیه می کنم لغات را در متن و طبق اصول زیر یاد بگیرید:

بدون آنکه لغات موجود در متن را چک کنید، متن را یکبار بخوانید و سوالات موجود در متن را جواب دهید (به منظور ارزیابی مهارت خواندن خود).

سپس متن را برای بار دوم بخوانید و این بار همه لغات ناآشنای موجود در متن را در دیکشنری چک کنید (درک عمیق تری از جزئیات و یادگیری لغات جدید)

در مرحله بعد لغات را بر روی برگه ای جداگانه بنویسید و معنای آن ها را، با استفاده از روش عمودی که در پایین بحث شده، حفظ کنید و چندین مثال برای هرکدام بزنید.

کتاب های Reading که برای این هدف به شما معرفی می شوند عبارتند از:

 

 

 

 

 

1- کتاب های Active Skills for Reading بسیار مناسب و مفید جهت یادگیری لغت و افزایش توانایی در مهارت Reading می باشند.

 

 

2- کتاب های Improve your skills بسیار مناسب و مفید جهت یادگیری لغت و افزایش توانایی در مهارت Reading می باشند.

 

3- همچنین می توانید روزنامه و مجله به زبان انگلیسی زیاد بخوانید.

در صورتی که محدودیت زمانی دارید:

در صورتی که محدودیت زمانی دارید و می خواهید تعداد بالایی از لغات را در محدوده زمانی کم یاد بگیرید به شما توصیه می کنم نه تنها از روش بالا استفاده کنید و متن زیاد بخوانید بلکه در کنار آن کتاب لغت هم بخوانید.

جهت خواندن تعداد زیادی از لغات به صورت فهرست وار می توانید از روش عمودی کمک بگیرید:

1. انتخاب یک دیکشنری بسیار خوب و قابل اعتماد که معنای ساده، دقیق و قابل فهمی از لغات ارائه کند. به عنوان مثال Longman Dictionary of Contemporary English که نرم افزار آن نیز در بازار موجود است و به مراتب بهتر از کتاب آن است.

2. تعیین شناسنامه لغت. در ابتدا اطلاعات مربوط به لغت را همچون تلفظ، نقش لغت (اسم،فعل،..) و معنای دقیق آن را چک کنید بدون آنکه هیچگونه قصدی برای حفظ کردن لغت داشته باشید. در اینجا حفظ کردن نداریم. برای اینکار هرگز سراغ دیکشنری های انگلیسی به فارسی نروید چون اطلاعات درستی به شما نمی دهند.

3. تست حافظه کوتاه مدت: پس از اینکه اطلاعات مربوط به همه لغاتی را که می خواهید در یک روز بخوانید، مثلا 12 لغت، را نوشتید، باز به لغت اول برگردید و از بالا به پایین بدون آنکه معنای لغت را ببینید سعی در یادآوری معنای لغت کنید. اگر معنای لغت را به یاد آوردید به لغت بعدی بروید و اگر به یاد نیاوردید معنای آن را ببینید و کنار آن لغت یک علامت بگذارید. همه لغات را به این صورت یکبار بخوانید.

4. انتقال لغت از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت: این کار را بارها تکرار کنید تا اینکه دیگر همه لغات را یاد بگیرید و نیازی به گذاشتن هیچ علامتی نباشد.

نکته: هرگز به صورت افقی نخوانید. بدین معنا که برخی افراد به جای از بالا به پایین حفظ کردن لغات بر روی یک لغت مکث می کنند و آنقدر آن لغت را تکرار می کنند تا یاد بگیرند در صورتی که چندین تکرار اول مفید و بقیه آن ها بدون تمرکز و بی فایده است و ذهن با افکار دیگر مشغول می شود. ولی وقتی به صورت افقی یعنی به جای تمرکز بر روی یک کلمه، لیست کلمات را از بالا به پایین بخوانید ذهن فرصت درگیری با افکار دیگر را پیدا نمی کند چرا که با به یاد آوردن معنای یک کلمه شما کلمه بعدی را می خوانید و ذهن باید دائما پویا باشد و زمان زیادی را حفظ می کنید و کمترین اتلاف وقت در این روش دیده می شود.

5. تثبیت لغات در حافظه بلند مدت: هرگز انتظار نداشته باشید که لغات را در طی یک روز و یکباره به طور کامل یاد بگیرید چراکه یادگیری هر مطلبی باید به واسطه تکرار در طی فواصل زمانی انجام شود. پس از گذشت یک روز نگاهی به لغات روز قبل بیاندازید و اگر لغتی را نمی دانید باز کنارش یک علامت بگذارید و همه مراحل گفته شده در بالا را برای لغات جدید آن روز تکرار کنید. پس از گذشت 4 یا 5 روز دیگر حس می کنید که لغات روز اول را خوب خوب یاد گرفته اید و دیگر نیازی به تکرارشان ندارید و بنابراین از روز ششم دیگر نیازی به مطالعه لغات روز اول نیست و از روز دوم شروع به مرور کردن می کنید و به همین ترتیب هر روزی که می گذرد لغات یک روز کتار میروند. پس از اتمام کتاب لغت مدت یک هفته صبر کنید و دوباره کل کتاب را در یک روز کامل دوره کنید. پس از گذشت یک ماه این کار را دوباره تکرار کنید. به این ترتیب لغات هرگز از ذهن شما پاک نخواهند شد.

کتاب های لغت پیشنهادی:

1- Essential Words for the IELTS

2- 504

3- English Vocabulary Organizer

4- همچنین لغات وب سایت مقابل نیز می توانند به شما کمک کنند. http://www.ieltsspeaking.co.uk/ielts-vocabulary/