سوالات متداول درمورد بخش Listening آزمون آیلتس

1. در بخش listening آزمون آیلتس چند قسمت وجود دارند؟ در این بخش 4 قسمت وجود دارند. قسمت های اول و دوم مربوط به مکالمات اجتماعی و روزمره می شوند و قسمت های سوم و چهارم مربوط به مکالمات آکادمیک و تحصیلی می باشند 2. آیا همه شرکت کنندگان ؛ چه آکادمیک چه جنرال؛ یک نوع تست دریافت می کنند یا اینکه تست های متفاوتی به افراد داده می شوند؟ به افراد یک نوع تست دریافت می کنند

 

 

3. چندین سوال در بخش listening دیده می شود؟

در کل 40 سوال در بخش listening وجود دارند. در هر قسمت 10 سوال.

4. بخش listening آزمون آیلتس چقدر طول می کشد؟

این بخش 40 دقیقه طول می کشد. شما به مدت 30 دقیقه به بخش listening گوش می دهید و سوالات را جواب می دهید. پس از آن به شما 10 دقیقه فرصت داده می شود تا جواب های خود را به پاسخنامه منتقل کنید.

5. چند بار می توانم به بخش listening گوش دهم؟

شما تنها یک بار به بخش listening گوش خواهید داد. بنابراین با دقت گوش کنید و سعی کنید تمرکزتان را حفظ کنید.

6. پاسخنامه آیلتس چگونه است؟

زمانی که شما به listening گوش دادید 10 دقیقه فرصت دارید تا جواب های خود را به پاسخنامه انتقال دهید. پس بهتر است قبل از آزمون با پاسخنامه بخش

7. چگونه می توانم نمره خود را در بخش listening محاسبه کنم؟

در اینجا لیستی مربوط به نمرات 6 تا 8 وجود دارد. ( برای اطلاع پیدا کردن از کل نمرات به بخش چگونگی نمره دهی آیلتس مراجعه کنید)

  • نمره 6= 23 جواب درست از 40 سوال
  • نمره 7= 30 جواب درست از 40 سوال
  • نمره 8= 35 جواب درست از 40 سوال

8. آیا امتحان آیلتس نمره منفی هم دارد؟

خیر. بنابراین هیچ سوالی را بدون جواب نگذارید. همیشه از حس حدس زدن استفاده کنید.

 

 

9. آیا جواب ها به ترتیب اطلاعات موجود در بخش listening می آیند؟

بستگی به نوع سوال دارد. برای برخی از سوالات جواب ها به ترتیب اطلاعات موجود در بخش listening می آیند و برای برخی دیگر اینگونه نیست. برای جواب کامل به این سوال بخش listening را مطالعه فرمایید.

10. آیا قبل از پخش listening زمانی به من داده می شود تا سوالات را بخوانم؟

بله. قبل از پخش listening حدودا 30 ثانیه به شما فرصت داده می شود تا سوالات را بخوانید. از این زمان به خوبی استفاده کنید. سوالات را بخوانید، زیر کلمات کلیدی خط بکشید و مراقب عبارت های شبیهی که می شنوید باشید. به شما گفته می شود که چندین سوال را بخوانید “you will now hear questions 4-10…”

11. آیا می توان بر روی برگه پرسشنامه چیزی یادداشت کرد؟

بله. شما می توانید هرجایی از برگه پرسشنامه چیزی بنویسید یا زیر کلمه ای خط بکشید. فقط پاسخنامه شما تصحیح می شود. در حقیقت یادداشت کردن بر روی برگه پرسشنامه بسیار مفید بوده و به شما کمک زیادی خواهد کرد تا جواب را زودتر پیدا کنید.

12. آیا به من برگه دیگری داده می شود تا بر روی آن مطلبی را یادداشت کنم؟

خیر. هنگامی که گوش می دهید، به منظور یادداشت، باید از برگه پرسشنامه خود استفاده کنید

13. آیا نوشتن با حروف بزرگ (capital letter) اهمیتی دارد؟

بله مهم است. برای اینکه جواب صحیح را بنویسید، اگر جواب اسم شخص، مکان و یا ماه باشد باید کلمه را با حروف بزرگ شروع کنید.

14. آیا می توانم همه جواب های بخش listening را با حروف بزرگ بنویسم؟

بله می توانید. گاهی این ایده ی خوبی است چرا که دست خط شما راحت تر خوانده می شود و همچنین دیگر نیازی نیست که مراقب اسم های خاص و نوشتن حروف بزرگ در ابتدای آن ها باشید.

15. در بخش listening باید از مداد استفاده کنم یا خودکار؟

در بخش listening و reading باید از مداد استفاده کنید و فراموش نکنید که حتما یک مداد پاک کن همراه خود داشته باشید. ولی در بخش writing هم می توانید از خودکار استفاده کنید و هم از مداد.

16. آیا می توانم در سوال های چند گزینه ای جواب را به صورت کلمه بنویسم یا اینکه جواب ها حتما باید حروف باشند؟

حتما دقت کنید که اگر سوال از شما خواست یک حرف را برای جواب خود انتخاب کنید، جواب شما باید به صورت یک حرف باشد (به عنوان مثال a,b,c) نه به صورت کلمه ( به عنوان مثال popular speech). سوال ها را به دقت بخوانید تا نمره ای از دست ندهید.

17. در بخش listening چه لهجه هایی شنیده می شوند؟

آزمون آیلتس یک آزمون بیت المللی است، بنابرایت انواع لهجه ها را در آن ممکن است بشنوید. شما باید قبل از تست با انواع لهجه ها آشنایی لازم را پیدا کنید.

18. آیا spelling کلمات در بخش listening اهمیت دارد؟

بله. اگر spelling کلمه اشتباه باشد به شما نمره ای تعلق نمی گیرد.

19. چگونه می توانم مهارت listening خود را تقویت کنم؟

برای افزایش مهارت listening باید listening های آیلتس (کتاب های کیمبریج) و دیگر listening ها را تمرین کنید. باید به انواع لهجه ها و موضوع های گوناگون گوش دهید. مراقب باشید که انواع موضوع ها را کار کنید و همچنین کلمه زیاد بخوانید. کلمه های جدید را حتما در دیکشنری پیدا کرده و از تلفظ درست آن ها اطمینان حاصل کنید چرا که یادگیری لغات با تلفظ غلط نه تنها کمکی نمی کند بلکه برای مهارت های listening و speaking بسیار مخرب است.

20. چگونه قسمت 4 بخش listening را تقویت کنم؟

قسمت 4 یک سخنرانی است و بنابراین قاعده مند می باشد. اطلاعات الگوی مشخصی دارند که شما باید دنبال کنید. فرد گوینده از نکته ای به نکته دیگر می رود. سوالات خود را دائم چک کنید تا ببینید که گوینده به نکته جدیدی اشاره می کند یا اینکه راجع به همان نکته قبلی توضیح می دهد. ترتیب اطلاعات listening را در سوالات دنبال کنید.

قبل از اینکه قسمت 4 پخش شود باید با سرعت سوالات را بخوانید و آماده گوش دادن شوید. در زمان مشخص باید قادر به کسب آمادگی برای این قسمت باشید که این یک مهارت است و نیاز به تمرین دارد. به سرعت کلمات کلیدی را که به شما در انتخاب جواب درست کمک می کنند پیدا کرده و زیرشان خط بکشید. این مهارت را باید بارها تمرین کنید تا تقویت شود.

همیشه به طور همزمان حواستان به چندین سوال باشد. به عنوان مثال اگر در حال گوش دادن به سوال 34 هستید باید در همین حین به سوال 35 هم حواستان باشد؛ به این معنا که کلمات کلیدی سوال های بعدی را هم در نظر داشته باشید.

برخی از کلمات کلیدی ممکن است به شکل دیگری در بخش listening ظاهر شوند (paraphrasing) بدین معنا که عبارت دیگری را می شنوید ولی از لحاظ معنایی همان عبارتی است که در سوال زیرش خط کشیده اید ولی paraphrasing همیشه امکان پذیر نیست. در پیدا کردن کلمات کلیدی در بخش listening زیرک باشید. برخی از کلمات که امکان تغییرشان وجود ندارد؛ همچون اسم ها، عدد ها، تاریخ ها و غیره بسیار به شما کمک می کنند تا جواب درست را بیابید.

به عبارت های هدایت کننده (signposts) دقت کنید. برخی از کلمات نشانگر آن هستند که گوینده در حال تکرار همان اطلاعات قبلی است یا می خواهد اطلاعات جدیدی را مطرح کند و یا اینکه فقط چندین مثال مطرح می کند؛ به عنوان مثال “the next point is…” و یا “on the other hand you see…”؛ به این عبارات دقت کنید.

 

21. عبارت “use two words and/or a number” به چه معناست؟

به این معناست که شما می توانید دو کلمه و یک عدد در پاسخنامه بنویسید (به عنوان مثال construction workers 30 ) یا اینکه می توانید فقط یک کلمه بنویسید. همچنین می توانید یک کلمه و یک عدد بنویسید. ولی نمی توانید بیش از دو کلمه و یک عدد بنویسید. به منظور دریافت جواب دقسق تر به بخش چگونگی محاسبه تعداد کلمات مراجعه کنید.

22. آیا باید در جواب خود از a یا the هم استفاده کنم؟

اگر جمله ای می نویسید، باید اطمینان حاصل کنید که جمله شما از لحاظ گرامری درست باشد که یعنی باید از a یا the به صورت درست استفاده کنید. ولی اگر به سوالاتی همچون note, form, table, diagram, flowchart completion پاسخ می دهید، نیازی به نگرانی درمورد گرامر نیست.

23. زمان را باید چگونه بنویسم؟ 6am یا 6.00am؟

آیلتس انواع فرم های زمان را می پذیرد: 9AM, 9am, 9.00AM, 9.00am .

24. اگر به جای Southland بنویسم South Land آیا باز هم جواب من درست است؟

خیر جواب غلط است. اگر جواب شامل دو کلمه جداگانه است پس شما باید دو کلمه را به صورت جدا از هم بنویسید. اینجا توانایی شما در نوشتن کلمات مرکب سنجیده می شود.